Als je ergens wakker van ligt

Hoe ik er achter kwam dat er apen op mijn schouders zaten en tips om met je apen aan de slag te gaan.  

Toen ik  mijn eerste eigen grote project met een groot budget draaide, had ik na een tijdje mijn eerste slapeloze nachten te pakken. Ik kwam niet uit met het budget en de middelen die ik daarvoor moest aanschaffen. In mijn hoofd zat ik maar te puzzelen hoe ik het wel kloppend kon krijgen en maakte ik mezelf veel verwijten omdat ik me had vergist in de raming.

Apen op schouders zijn van die dingen die je met je meedraagt. Dingen die je moet doen en die wachten op actie. Die zolder die je echt nodig moet opruimen, dat conflict dat je uit de weg gaat of dat ene wat je had beloofd te doen maar waar je nog niet aan toe bent gekomen. En soms is het niet eens je eigen aap!

Mijn leidinggevende sprak me op de gang aan: “Zo! Wat zie jij er uit? Welke grote aap heb jij op schouder? Vertel!” Ik haalde diep adem, schaamde me om het hem te vertellen, maar biechtte op. “ Het past niet! Hoe ik ook puzzel. We hebben te weinig budget. Ik heb het helemaal verkeerd gedaan”

Een belangrijke les leerde ik toen. Hij zei: “ Als je ergens wakker van ligt, dan heb je een aap van iemand anders op je schouder zitten. Jij hebt nl. niet de bevoegdheden en ervaring misschien om dit probleem op te lossen. We hebben het samen gedaan, want ik heb mijn akkoord gegeven. Dus deze aap, geef je gewoon terug aan mij. En iedere volgende keer als je ergens wakker van ligt. Teruggeven die aap, aan degene van wie die aap is.”

Al die apen die je op je schouder draagt, en die maar in je oor blijven tetteren op onverwachte momenten. Nu is het tijd om er iets mee te doen! Maar hoe doe je dat?

Een tijdje terug werkte ik voor een  bureau in Rotterdam  (Equilibre) en daar hebben ze praktische coachingstools ontwikkeld. Eentje die heel goed van toepassing is om het probleem van de apen op de schouder op te lossen is  de apenlijst.

De apenlijst?

Ja, een to-do-lijst waar je al je apen op zet

Zet alle apen op een lijst onder elkaar. Laat ze even op je inwerken. Welke aap voelt het zwaarst. Deze adresseer je als eerste.  Loop ze vervolgens een voor een langs op de volgende punten:

  1. Kijk of het wel jouw aap is. Als dat niet zo is, geef hem dan aan degene bij wie die echt hoort! Want die kan hem waarschijnlijk zelf veel beter oplossen!
  2. Als het een zorg is die je niet kunt beïnvloeden, zoals beslissingen van hogerhand, de politieke toestand in Den Haag of een overstroming in Azië stel dan vast dat je je zorgen maakt over iets wat je toch niet kunt veranderen.
  3. Maak je je zorgen of je wel opgewassen bent om een situatie de baas te kunnen, bijvoorbeeld omdat je spreekangst hebt, niet assertief genoeg bent, of soms te lomp uit de hoek komt, kijk dan of je daar iets aan kunt doen of een training of iets dergelijks kunt gaan doen. Vraag advies aan je huisarts, p&o afdeling of neus eens op het internet.
  4. Kijk of sommige twijfels, onzekerheden niet anders zijn dan een vraag die je kunt beantwoorden of waarmee je op zoek kunt naar een antwoord.
  5. De items waar je wel wat mee kan, daar hang je een (reëele) datum aan. Soms moet je een aap in plakjes opdelen zodat de hele aap beter behapbaar wordt voor jou. Plan je aap ook echt in. Dit is een afspraak met jezelf!


Succes ermee!